Aláíró:
Dr. Laczó Pál
főosztályvezető
(2025.04.18. 09:30:39)

Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Főosztály

5600 Békéscsaba, Szerdahelyi u. 2., Telefon: (+36 66) 540-230 Fax: (+36 66) 622-001 E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Honlap: https://kormanyhivatalok.hu/

KÉR-azonosító: KHIV BEK ÉBÁF;            Hivatali kapu: BEMKHELELM, KRID: 242210398

Ügyiratszám:   BE/23/363-3/2025.              

Tárgy: Felügyeleti (megfigyelési) körzet elrendelése madárinfluenza fertőző állatbetegség hatósági megállapítása miatt

Ügyintéző:        Dr. Laczó Pál                     

Hiv. szám:         −

Telefon:             (66) 540-232                      

Mellékletek:          1 db térkép

 

 

 

H A T Á R O Z A T

 

 

A Békés Vármegyei Kormányhivatal Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Főosztály (továbbiakban: Hatóság) élelmiszerlánc-felügyeleti hatósági jogkörében  eljárva Biharugra, Geszt, Körösújfalu, Okány, Szeghalom, Vésztő és Zsadány települések tekintetében, a mellékelt térképen Hajdú-Bihar vármegyében található kitörési pont körüli körrel jelzett, érintett közigazgatási területére vonatkozóan

2025. április 18. nap kezdettel

magas patogenitású madárinfluenza fertőző állatbetegség megállapítása miatt felügyeleti (megfigyelési) körzetet rendelek el.

 

 

Az érintett járási hivatal vezetője gondoskodik jelen állat-járványügyi intézkedés elrendeléséről szóló határozat helyben szokásos módon történő közzétételéről. A Kormányhivatal hivatalos honlapján történő közzétételről a Helyi Járványügyi Központ gondoskodik.

 

 

A korlátozott területek határán a fő közlekedési utakon a közigazgatási terület illetékes jegyzője köteles

Madárinfluenza felügyeleti körzet” feliratú táblát kihelyeztetni.

 

 

A felügyeleti (megfigyelési) körzetbe tartozó baromfitartó gazdaságokra / háztáji udvarokra az alábbi intézkedéseket rendelem el:

  • A településen/településrészen minden baromfiállományt, egyéb, fogságban tartott szárnyast a gazdaság/udvar kijelölt épületében zártan kell tartani. Amennyiben ez nem megoldható vagy az állatok jólétét veszélyeztetné, akkora területet kell lekeríteni és hálóval lefedni a kifutóból/legelőből, melynek alapterülete megegyezik az ólazott tartásnál az állatok számára szükséges alapterülettel, hogy a gazdaság más baromfiállományaival, más fogságban tartott madarakkal, továbbá a vadon élőmadarakkal ne érintkezhessenek.
  • A baromfit zárt térben vagy olyan védelmet biztosító helyen kell etetni és itatni, amely kellőképpen megakadályozza a vadon élő madarak berepülését, és így azoknak a baromfi táplálására szolgáló élelemmel vagy vízzel való érintkezését.A baromfiállományokat fajonként, hasznosítási irányonként és korcsoportonként számba kell A baromfiállományokat hatósági vagy hatósági jogkörrel felruházott állatorvosok felkeresik klinikai vizsgálat céljából, szükség esetén mintát vesznek az állományból. Az ellenőrzésről jegyzőkönyv készül. Az állomány állatorvosi ellenőrzését és diagnosztikai vizsgálatát az állattartók tűrni köteles. Tilos a baromfi vagy más, fogságban tartott madarak vásárainak, piacainak, kiállításainak, vagy egyéb csoportos bemutatásának, versenyének a rendezése.
        • A baromfiállományokat fajonként, hasznosítási irányonként és korcsoportonként számba kell A baromfiállományokat hatósági vagy hatósági jogkörrel felruházott állatorvosok felkeresik klinikai vizsgálat céljából, szükség esetén mintát vesznek az állományból. Az ellenőrzésről jegyzőkönyv készül. Az állomány állatorvosi ellenőrzését és diagnosztikai vizsgálatát az állattartók tűrni kötelesek
        • Tilos a baromfi vagy más, fogságban tartott madarak vásárainak, piacainak, kiállításainak, vagy egyéb csoportos bemutatásának, versenyének a rendezése.
        • Tilos a baromfi, vagy más fogságban tartott madarak vadállomány újratelepítése céljából történő szabadon engedése.
        • Tilos beszállítani, kiszállítani és a területen belül szállítani közúton, vasúton:
        • baromfit, tojásrakás előtt álló és napos baromfit;
        • más, fogságban tartott madarakat;
        • étkezési és keltetőtojást;
        • baromfi vagy más madarak állati melléktermékeit (hullák, és tartásukból származó használt alom, trágya, hígtrágya), valamint tilos ezek szétszórni.
        • A szállítási tilalom nem vonatkozik:
        • a gazdaságok magánjellegű szervizútjain történő belső szállításra;
        • a megfigyelési körzeten közúton vagy vasúton történő, kirakodás vagy megállás nélküli átszállításra.
        • Hatóságom bizonyos  feltételek  teljesülése  esetén  külön  kérelemre,  az OJK  jóváhagyása  után,
  • engedélyezheti megfigyelési körzetben lévő gazdaságból:

  • a./Baromfi szállítását azonnali levágásra a kijelölt vágóhídra az alábbi feltételekkel:

    • a vágóhídra küldést megelőző 24 órán belül hatósági állatorvosi vizsgálat;
    • azon vármegyei kormányhivatal, melynek illetékességi területén belül a kijelölt vágóhíd található, értesítését követően hozzájárul a baromfi fogadásához. A kijelölt üzem a vágás megtörténtéről késedelem nélkül jelentést tesz (a levágott állatok számának és össztömegének feltüntetésével) az állatok származási helye szerint illetékes vármegyei kormányhivatal felé;
    • szállítást megelőző 48 órán belül 60 db légcső- vagy kloáka tampon mintát kell venni minden olyan termelési egységből, amelyből a baromfit levágásra szánják. A vizsgálatot az ÁDI nemzeti referencia laboratóriumában kell elvégezni, a szállítás előfeltétele a laborvizsgálat kedvező eredményének rendelkezésre állása;

b./ Tojás rakás  előtt  álló  és  napos  baromfi  szállítását  Magyarország  területén  lévő  olyan gazdaságba szállítása:

    • amelyben nincs más baromfi;
    • amelyet a vármegyei kormányhivatal előzetes értesítés alapján már engedélyezett, és hozzájárult a baromfi fogadásához;
    • a gazdaságba érkezését követően hatósági megfigyelés alá kell helyezni és legalább 21 napig a rendeltetési gazdaságban kell maradnia;
    • továbbá napos esetében bármely más gazdaságba, ha a napos baromfi a védő- és megfigyelési körzeteken kívül fekvő baromfitartó gazdaságokból származó és a keletetőben elkülönítetten kezelt keltetőtojásból kelt

c./ Keltetőtojás szállítását keltetőbe, ha a tojást és annak csomagolását feladás előtt fertőtlenítik és nyomon követhetőségük biztosított.


  • d./ Étkezési tojás szállítását:

    • csomagolóközpontba egyszer használatos csomagolásban, ha a létesítményt a rendeltetési hely szerinti illetékes vármegyei kormányhivatal kijelöli;
    • tojástermék gyártó üzembe;
    • ártalmatlanításra.
    • ./ Állati melléktermék (hulla, használt alom, trágya, hígtrágya) szállítását: kijelölt telepre köztes tárolás vagy egyből a madárinfluenza vírusok lehetséges jelenlétének megszüntetését szolgáló kezelés céljából.
    • A gazdaságok be- és kijáratánál járművek és személyek fertőtlenítésére alkalmas eszközt és fertőtlenítőszert kell A baromfitartó gazdaságokkal érintkezett bármilyen eszközt, járművet, beleértve a gazdaságba belépő vagy onnan távozó személyek járműveit is, haladéktalanul takarítani, fertőtleníteni kell.
    • A baromfi vagy más, fogságban tartott madarak, valamint a hús, takarmány, trágya, hígtrágya és alom, és minden más, vírussal történt fertőzésre gyanús dolog vagy anyag szállítására használt járművet és eszközt a használatuk után azonnal takarítási, fertőtlenítési eljárásnak kell alávetn
    • A gazdaságba be- vagy onnan kilépő személyeknek az alábbiakat kell betartani
    • öltözet cseréje csak a gazdaságban tartózkodás során használt munkaruhára, vagy teljes egyszer- használatos vagy fertőtleníthető védőruházatra,
    • a gazdaság bejáratában kéz- és lábfertőtlenítés,
    • a látogatási naplóba a gazdaságba belépő minden személy adatainak bejegyzése.
    • A gazdaságba csak Hatóságom engedélyével vihető be baromfi, más, fogságban tartott szárnyas, valamint háziasított emlős, kivéve azokat az emlősöket, amelyeknek csak az emberi lakóhelyül szolgáló területekre van bejárásuk, ahol nem érintkezhetnek baromfival, illetve fogságban tartott madarakkal, valamint
    • A gazdaságban észlelt megnövekedett megbetegedési vagy elhullási arányt, továbbá a termelési adatokban bekövetkezett jelentős változást, különös tekintettel az alábbiakra:
    • a takarmány- és vízfelvétel csökkenése meghaladja a 20%-ot,
    • a tojástermelés visszaesése két napnál tovább meghaladja az 5%-ot,
    • egy hét alatt az elhullási arány meghaladja a 3%-ot,
    • bármilyen a madárinfluenzára utaló klinikai tünetet, kórbonctani elváltozást
    • a tulajdonosnak haladéktalanul jelentenie kell az illetékes járási

     

     

    Az elrendelt  intézkedések, a fertőzött  gazdaság előírások szerint elvégzett kiürítése és fertőtlenítése befejezésének napjától számított legkevesebb 30 napot követő visszavonásig maradnak érvényben.

    Döntésem a közléssel végleges  és azonnal végrehajtandónak nyilvánítom, ellene közigazgatási  úton további jogorvoslatnak helye nincs.

    A határozat ellen közigazgatási úton fellebbezésnek helye nincs, az a közléssel végleges, azonban a közlésétől számított 30 napon belül jogszabálysértésre hivatkozással annak felülvizsgálata kérhető a Szegedi Törvényszéktől (6720 Szeged, Széchenyi tér 4.) a Békés Vármegyei Kormányhivatal (5600 Békéscsaba, Derkovits sor 2.) ellen indított keresettel.


    A jogi képviselővel eljáró fél, valamint a belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet (ideértve az egyéni vállalkozót is) az űrlapbenyújtás támogatási szolgáltatás igénybevételével (IKR ügyféloldali felületen: https://e-kormanyablak.kh.gov.hu/client/) köteles benyújtani a keresetlevelet az elsőfokú közigazgatási határozatot hozó szervnél. Jogi képviselő nélkül eljáró felperes a keresetlevelet jogszabályban meghatározott nyomtatványon is előterjesztheti. A keresetlevélben meg kell jelölni a döntéssel okozott jogsérelmet, az annak alapjául szolgáló tényeket és bizonyítékok előadásával, és a bíróság döntésére irányuló határozott kérelmet.

    A keresetlevél benyújtásának a közigazgatási cselekmény hatályosulására nincs halasztó hatálya.

    A Békés Vármegyei Kormányhivatal Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Főosztálya a keresetlevelet – a keresetlevélben foglaltakra vonatkozóan kialakított nyilatkozatával együtt – 30 napon belül továbbítja a bírósághoz.

    A közigazgatási per illetékköteles, amelynek mértéke 30.000 Ft, azonban a felet tárgyi illetékfeljegyzési jog illeti meg.

    A bíróság a pert tárgyaláson kívül bírálja el, ha egyik fél sem kérte tárgyalás tartását és azt a bíróság sem tartja szükségesnek. Tárgyalás tartását az ügyfél a keresetlevélben kérheti. Ennek elmulasztása miatt igazolásnak nincs helye. Ha törvény eltérően nem rendelkezik, a bíróság – az ügy érdemére ki nem ható eljárási szabály megsértésének kivételével – a jogszabálysértő vagy más jogalapon álló határozat meghozatalát látja indokoltnak, a határozatot hatályon kívül helyezi, és szükség esetén a határozatot hozó közigazgatási hatóságot új eljárásra kötelezi. A bíróság a határozatot megváltoztathatja.

     

     

     

     

    I N D O K O L Á S

     

     

    A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (a továbbiakban: NÉBIH) Állat-egészségügyi Diagnosztikai Igazgatóságának laboratóriumi vizsgálata alapján, 2025. április 17-én Komádi település külterületén lévő baromfiállományban a magas patogenitású madárinfluenza fertőző állatbetegség  hatóságilag megállapításra került.

    Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletről szóló 2008. évi XLVI. törvény 51.§ (3) bekezdés f) pontja szerint: Állatbetegség megelőzése, megállapítása, továbbterjedésének  megakadályozása, kártételének csökkentése, felszámolása érdekében, továbbá a betegség természetéhez és elterjedtségéhez mérten, az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv az e törvény végrehajtására kiadott jogszabályban, valamint az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusai alapján az alábbi állat-járványügyi intézkedéseket rendelheti el a veszély elhárításához szükséges mértékben és ideig…

    • f) megfigyelési körzet; (felügyeleti körzet)

    A FVM rendelet 16.§ (1) bekezdése alapján az illetékes hatóság a betegséggel érintett állattartó telep (udvar) körül minimum 10 km sugarú kör által határolt területen felügyeleti (megfigyelési) körzetet rendel el. A megfigyelési körzet részletes szabályait a FVM rendelet 17.§ (2) bekezdése és a 30-31.§ alapján határoztam meg.

    A járványügyi intézkedések az (EU) 2016/429 európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a bizonyos jegyzékbe foglalt betegségek megelőzésére és az e betegségekkel szembeni védekezésre vonatkozó szabályok tekintetében történő kiegészítéséről szóló 2020/687 EU Bizottsági rendelet II. FEJEZET 1. szakasz 21. cikk (1) bekezdés b) pontjának megfelelően került elrendelése.

    Korlátozás alatt álló körzet létrehozása

    (1) Ha egy létesítményben, élelmiszer- és takarmányipari vállalkozásban, állati melléktermékekkel foglalkozó létesítményben vagy egyéb helyszínen – ideértve a szállítóeszközöket is – A kategóriájú betegség tör ki, az illetékes hatóság a fertőzött létesítmény vagy helyszín körül haladéktalanul létrehoz egy korlátozás alatt álló körzetet, amely a következőkből áll:

    • b) egy felügyeleti körzet, amelynek kijelölése az mellékletben az adott A kategóriájú betegségre nézve meghatározott, a kitörés helyszínétől számított minimális sugárméret alapján történik; valamint……..

    Fentiek alapján a rendelkező részben foglaltak szerint döntöttem.

    Határozatomat az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban Ákr.) 80.§ (1) bekezdésének, a 81.§ (1) bekezdésének, és az FVM rendelet, 22.§ és 29.§ megfelelően adtam ki. Az Ákr. 82.§ (1) bekezdése értelmében a döntés a közléssel lesz végleges.

    A járási hivatalok részére, az állat-járványügyi intézkedések elrendeléséről szóló határozattal kapcsolatos közzétételi kötelezettséget, az Éltv. 52.§ (2) bekezdése írja elő.

    Hatóságom hatáskörét és illetékességét az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény (továbbiakban Éltv.) 4.§ g) és h) pontjai, a 34.§ (1) bekezdés d) pontja, az 51.§ (3) bekezdés

    • e) pontjában, és a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 568/2022. (XII. ) Korm. rendelet 2.§ (1) bekezdése, valamint a földművelésügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 383/2016 (XII. 2.) Korm. rendelet 13.§
    • e) pontja, § (7) bekezdés b) pontja biztosította.

    A jogkövetkezményekre figyelmeztetés az Ákr. 77.§ (1), (2) bekezdésein és a 105.§ (1) bekezdés előírásain alapszik.

    A keresetlevél előterjesztésének határidejéről és módjáról a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi

    • törvény (továbbiakban ) 37-40.§ alapján adtam tájékoztatást, az eljáró bíróság hatásköre és illetékessége a Kptv. 12.§ (1) bekezdésén, valamint 13.§ (1) bekezdésén alapul.

    A közigazgatási perben a felet az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 62.§ (1) bekezdés h) pontja értelmében tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg. Az illeték mértéke az Itv. 45/A.§ (1) bekezdése szerint alakul.

    A Kptv. 50.§ (2) és (4) bekezdése alapján az azonnali jogvédelem iránti kérelmet indokolással ellátva, és az annak alapjául szolgáló iratok benyújtásával kell előterjeszteni, az elrendelésének alapjául szolgáló tényeket pedig valószínűsíteni kell. Azonnali jogvédelem keretében kérhető halasztó hatály elrendelése, a halasztó hatály feloldása, ideiglenes intézkedés és előzetes bizonyítási elrendelése.

    A peres eljárás illetékét és a perköltséget a félnek a pernyertesség függvényében kell viselnie, arról a bíróság az eljárást befejező döntésében határoz majd. A peres eljárásban a bíróság kérelemre költségmentességet engedélyezhet, ekkor a fél mentesül az illeték megfizetése alól, azonban az esetleges költségmentesség sem mentesíti a hivatal perköltségének viselése alól pervesztessége esetén.

     

     

    Békéscsaba, időbélyegző szerint.

     

     

    Dr. Takács Árpád

    Főispán  nevében és megbízásából

     

     

    Dr. Laczó Pál

    főosztályvezető, vármegyei főállatorvos


    A határozatot kapják:

     

 

 

 

Alföld Slow

Biharugra térkép

Új piaci épület Biharugrán

 

Polgármesteri Hivatal energetikai fejlesztése

Könyvtár energetikai fejlesztése

EFOP-1.5.3-16-2017-00018

A biharugrai önkormányzati konyha energetikai fejlesztése

 A biharugrai önkormányzati konyha energetikai fejlesztése

 

„Nemzetiségi kulturális rendezvény Biharugrán” TTP-KP-1-2022/1-000021 kódszámú pályázat

„Testvértelepülési programok és együttműködések támogatás” TTP-KP-1-2022/1-000077 kódszámú pályázat

Fogorvosi alapellátás infrastrukturális fejlesztése Biharugrán

Fogorvosi alapellátás infrastrukturális fejlesztése Biharugrán

Biharugra - óvoda épületének infrastrukturális fejlesztése

"Biharugra - óvoda épületének infrastrukturális fejlesztése"

"Élhető település - Biharugra"

Élhető település - Biharugra

Biharugra - óvoda épületének infrastrukturális fejlesztése.

"Biharugra - óvoda épületének infrastrukturális fejlesztése"

"KÖZÖSSÉGI TÉR KIALAKÍTÁSA BIHARUGRÁN"

"Tájház tetőjének felújítása és eszközbeszerzés Biharugrán"

A Biharugrai Nyugdíjasok Érdekvédelmi Egyesülete működési támogatása 2024

Szociális alapszolgáltatások infrastrukturális fejlesztése Biharugrán

Belterületi utak fejlesztése Biharugrán

Gépjármű bezserzés_Biharugrai Vadásztársaság

Szabó Pál Emlékház turisztikai fejlesztése Biharugrán

NEAG-KP-1-2021/1-000992 sz. pályázat projekttábla

Testvértelepülési programok és együttműködések támogatása_TTP-KP-1-2024/1-000240

babakotveny

Állampapír nyereményjáték2022

Babakötvény nyereményjáték2022